For noen uker siden kom jeg hjem fra en flott tur til Krabi, Thailand. Jeg og samboeren bodde på et fint hotell litt utenfor sentrum i Ao Nang. De fleste hoteller har gratis shuttlebuss som går flere ganger om dagen ned til stranden, så i Ao Nang er det ikke helt nødvendig med et hotell helt nede ved stranden. I løpet av 12 dager i Thailand opplevde vi mye forskjellig. Vi tok long-tail båt til forskjellige strender og øyer, tok deilig oljemassasje, spiste masse god mat, så på flere nydelige solnedganger og nøt varmen.

Vi dro til to strender over to dager, via long-tail båt for 100 baht pr person (ca. 26 norske kroner). Den første turen gikk til Railay Beach, denne hadde vi hørt at vi måtte besøke, da denne var mye finere enn den i Ao Nang. Turen var absolutt verdt det, båtturen tok rundt 15 minutter kanskje, og vi kom til en nydelig strand som lå helt for seg selv. Det var en liten gate der også, som man kunne finne restauranter og butikker i.

Den andre stranden vi besøkte het Phranang Cave Beach og lå litt lenger unna Railay Beach, men ikke mer enn 5-10 minutter ekstra. Dette var egentlig stranda begge to likte best på turen. Selv om det var veldig mange mennesker der, så var det veldig fint vann og det var muligheter for å kjøpe mat og drikke direkte fra long tail-båter som hadde lagt til i vannkanten, utrolig kjekt! Gikk man en tur langs stranden, endte man opp ved noen grotter.

Etter vi hadde vært i Krabi en ukes tid, bestemte vi oss for å dra til Tiger Cave Temple som er et buddhistisk tempel. Dette fant vi på nettet og leste om på TripAdvisor, så vi følte vi måtte besøke det. Her kan man gå opp 1237 trappetrinn, for å komme opp på det 600 meter høye fjellet og få tidenes utsikt og se på fine statuer. Turen opp var noe for seg selv, det går ikke akkurat fort når man skal gå 1237 trappetrinn og noen av trinnene er hele 30 cm høye! Vi brukte rundt 1,5 time opp, for det ble mange stopp og mye vanndrikking på veien. På vei opp så vi hvor mange trinn vi hadde kommet på – 200, 550, 1000. Det var en lettelse å komme seg over 1000, for da var det ikke så altfor lenge igjen 😉

Vi hadde med oss to vannflasker og det holdt akkurat. På vei oppover ser man også mange fine aper! Utsikten var absolutt verdt det, når vi kom på toppen! Det var en stor Buddha-statue i gull og fine utskjæringer overalt.

Poda Island – en øy like utenfor Ao Nang sentrum. Jeg og Henriette valgte å ta en long tail-båt dit, det tok vel kanskje rundt en halvtime/time vil jeg tro, jeg husker rett og slett ikke, fordi vannet var så bølgete og jeg konsentrerte meg mest på å ikke falle av setet, hehe. Når vi kom frem var hele reisefølget i båten våte på grunn av alle bølgene vi hadde vært igjennom, haha. Det koster forresten å komme i land på Poda, hvis jeg ikke husker helt feil var det 400 baht pr pers, noe som er ca. 100 norske kroner.

Det var likevel verdt turen, for Poda Island var virkelig fint! Øya var ganske øde, det var ingen butikker eller lignende, kun en liten bod der man kunne kjøpe nudler, frukt og vann. Når vi først var der, så tok vi nesten og gikk rundt hele øya, frem til vi ikke kom lenger fordi det var vann og ikke mer sti eller strand å gå på. Vannet der var virkelig vakkert, men bølgene var veldig høye, så når vi først skulle bade litt, holdt vi oss til innenfor området som det var folk. Dagen gikk egentlig til å ligge på stranda og nyte, siden det ikke var så mye annet å utforske enn å gå rundt.

En av de siste dagene i Krabi ble brukt til å reise til øya Phi Phi. Phi Phi er en øy jeg har hørt om lenge, samme med Phuket, Pattaya osv. Jeg har dog aldri vært der, så jeg tenkte nå som vi var så nærme Phi Phi, at det passet med en tur hit. I Ao Nang er det hundrevis at boder som selger guidet turer hit og dit, men vi tenkte å gjøre det enkelt når vi skulle til Phi Phi for kun en dag. Vi bestilte derfor en ferjebillett tur-retur Ao Nang – Phi Phi. Ferjeturen tok et par timer frem og tilbake, men absolutt verdt det for en dag allikevel. Vi fikk rundt 3-4 timer på å utforske før ferja gikk tilbake igjen.

Selve øya var veldig koselig, men også større enn vi hadde sett for oss, det var mye vi ikke fikk sett. Siden vi ikke valgte å være med på en guidet tur, fikk vi ikke kommet oss rundt på øya, men vi kom oss ned til en fin strand som vi la oss ned på og nøt en iskaffe. Vi tok lunsjen på stranda og det var utrolig fint å sitte langs stranda mens man høvla innpå med litt mat etter noen timer i solen. Neste gang jeg skal til Thailand vil jeg absolutt få med meg mer av hva Phi Phi har å by på, ser ut som det er mye fint man kan oppleve!

Mine 5 tips for reise til Thailand:

Valuta-appLast ned en valuta-app som ikke krever internett for å fungere. Jeg bruker en app som heter Valuta+ og her kan jeg legge inn de valutaene jeg ønsker. Denne ble brukt daglig for å sjekke hvor mye f.eks. 2000 baht var i norske kroner.

Underholdning på fly: Flyturen til Thailand kan bli ganske lang og kjedelig, så pass på å ha med nok underholdning. På vår tur til Thailand tok vi med Nintendo Switch, ørepropper for musikk og film, jeg lastet ned mange serier på Netflix, mange spill på mobilen og lydbok på telefon jeg kunne kose meg med.Tiden fløy fortere enn vanlig, så det anbefales å ha litt forskjellig å gjøre, for man blir fort lei én ting i løpet av 11-12 timer!

Bestill long-tail båt istedenfor speedbåt: Det er flere steder man kan kjøpe pakketurer til forskjellige øyer og strender rundt Ao Nang, men som regel er det speedbåt man kjører og det er mye dyrere enn long-tail båt.Long-tail bruker litt lenger tid, men får deg dit du vil for en mye billigere penge og du slipper å være avhengig av klokkeslett for å dra «hjem» igjen.

TripAdvisor: Last ned TripAdvisor for å finne de beste restaurantene. Det er ikke alltid de beste restaurantene er i sentrum, vi fant en bortgjemt restaurant som var mye billigere og bedre enn en vi prøvde på stranden for eksempel.

Sterk mat: Maten i Thailand kan være veldig sterk, så det anbefales å spørre kelneren om man kan få en mildere variant om man ikke ønsker å få servert det sterkeste de har. Som regel står det i menyene at det er en mild variant av rettene også. Jeg brant meg på å ikke si i fra et par ganger 😉